آزمایشات خون

تفسیر آزمایش CBC و رنج نرمال آن

برای خواندن جواب آزمایش CBC لازم است با پارامترهای آن آشنا شوید.

پارامترهای مربوط به گلبول‌های قرمز در آزمایش CBC

  • RBC در آزمایش خون چیست؟

در آزمایش RBC (شمارش میزان گلبول قرمز خون)، وضعیت گلبول‌های قرمز بررسی می‌شوند. گلبول‌های قرمز همان سلول‌های خونی هستند که انتقال و جابجایی اکسیژن و دی‌اکسید کربن را برعهده دارند. اندام‌های مختلف بدن زمانی می‌توانند عملکرد درستی داشته باشند، که اکسیژن کافی دریافت کنند. گلبول‌های قرمز یا همان RBC در مغز استخوان ساخته می‌شوند. طول عمر آن‌ها بین ۹۰ تا ۱۲۰ روز است. پس از آن تخریب شده و گلبول‌های قرمز تازه، جای آن‌ها را خواهند گرفت. با استفاده از نتایج آزمایش RBC انواع کم خونی تشخیص داده خواهد شد.

  •  Hgb در آزمایش خون چیست؟

آزمایش Hgb میزان کل هموگلوبین موجود گلبول‌های قرمز را اندازه گیری می‌کند. گلبول‌های قرمز به تنهایی نمی‌توانند اکسیژن را به بافت‌ و اندام‌های بدن برسانند. آن‌ها برای این کار به هموگلوبین نیاز دارند. هموگلوبین همان پروتئین خونی است که به آهن نیاز دارد. پس اگر با فقر آهن مواجه باشید، یعنی نتیجه آزمایش Hgb پایین‌تر از حد نرمال است.

  • هماتوکریت یا HCT در آزمایش خون به چه معناست؟

در آزمایش HCT درصد گلبول های قرمز در کل حجم خون مورد بررسی قرار می‌گیرد. اگر HCT در آزمایش خون پایین باشد، علائم کم خونی بروز می‌کند. هماتوکریت بالا نیز در شرایطی که بیمار با کم آبی، اسهال و استفراغ مواجه شود، بروز خواهد کرد. بسیاری از افراد همواره قصد دارند تا از میزان نرمال غلظت خون خود باخبر شوند و از این رو بررسی غلظت خون در آزمایش CBC به راحتی قابل انجام است.

  • MCV در آزمایش خون چیست و چه کاربردی دارد؟ 
خواندن این مطلب نیز به شما پیشنهاد می شود:
کم خونی ناشی از فقر آهن چیست؟

آزمایش MCV به معنای سنجش متوسط سایز گلبول های قرمز است. گلبول‌های قرمز باید اندازه مناسبی داشته باشند، تا به وظایف خود به درستی عمل کنند. کمبود ویتامین B12 می تواند منجر به افزایش MCV در آزمایش خون شود. پایین بودن MCV نیز می‌تواند به دلیل بیماری‌هایی مانند کم خونی باشد.

  • MCH در آزمایش خون چیست؟ 

آزمایش MCH میانگین هموگلوبین موجود در گلبول‌های قرمز خون را اندازه‌گیری کرد. از نتایج این تست برای تشخیص، پایش و درمان آنمی استفاده خواهد شد.

  • MCHC در آزمایش خون چیست؟ 

آزمایش MCHC معنای سنجش متوسط غلظت هموگلوبین در گلبول‌های قرمز خون است. بالا یا پایین بودن این شاخص نیز در تشخیص اختلالات خونی مانند انواع کم خونی و سرطان کاربرد دارد.

  • RDW در آزمایش خون چیست؟ 

در آزمایش RDW اختلاف سایز و حجم گلبول‌های قرمز خون بررسی می‌شوند. سلول‌های خونی از نظر اندازه با یکدیگر متفاوت هستند. اگر اختلاف اندازه آن‌ها بیش از حد نرمال باشد، احتمال بروز اختلالات خونی وجود دارد.

رنج نرمال آزمایش CBC در گلبول‌های قرمز: 

گلبول قرمزمفهوممحدوده نرمال
RBCشمارش میزان گلبول قرمز خون

زنان: ۴.۷ تا ۶.۱ میلیون گلبول/ mcL

مردان: ۴.۷ تا ۶.۱  میلیون گلبول/  mcL

Hgbاندازه گیری میزان کل هموگلوبین موجود گلبول‌های قرمز

زنان: ۱۲ تا ۱۶ g/dl

مردان: ۱۴ تا ۱۸ g/dl

HCTسنجش درصد گلبول های قرمز در کل حجم خون

مردان: ۴۲ تا ۵۲ درصد

زنان:۳۷ تا ۴۷ درصد

MCVسنجش متوسط سایز گلبول های قرمز

بزرگسالان: ۸۰ تا۹۵ فمتولیتر

نوزادان تازه متولد شده: ۹۶ تا ۱۰۸ فمتولیتر

MCHسنجش متوسط مقدار هموگلوبین در گلبول های قرمز خون

بزرگسالان: ۲۷ تا ۳۱ پیکوگرم

نوزادان: ۳۲ تا ۳۴ پیکو گرم

MCHCسنجش متوسط غلظت هموگلوبین در گلبول های قرمز خون

بزرگسالان: ۳۲ تا ۳۶ درصد

نوزادان: ۳۲ تا ۳۴ درصد

RDWسنجش اختلاف سایز و حجم گلبول های قرمز خونبزرگسالان: ۱۱ تا ۱۴.۵ درصد

 

 

 

آزمایشگاه تخصصی پاتوبیولوژی کوثر، مفتخر به اخذ ایزو 15189، ایزو 10002 و ایزو 9001 اتحادیه اروپا، تحت نظر دکتر علی آیت اللهی، متخصص پاتولوژی آناتومیکال و کلینیکال، بالغ بر هزار مورد از آزمایشات مختلف، در زمینه های پاتولوژی، ژنتیک و بالینی را تحت پوشش قرار می دهد. (طرف قرارداد بیمه های پایه و اکثر بیمه های مکمل درمان) همچنین مشاوره ژنتیک به صورت رایگان در این مرکز توسط متخصصین ارائه می گردد.

آدرس: مشهد –وکیل آباد – بلوار کوثر – بین کوثر 2 و 4 – ساختمان پزشکان فارابی – طبقه منفی یک شماره تماس: 051-38840404 و 051-38820202 و 09028840404

 

آزمایشگاه تخصصی کوثر با برخورداری از تجهیزات و پرسنل مجرب ، قادر به انجام خدمات نمونه گیری در منزل  در مشهد می باشد.

نمایش بیشتر

دکتر علی آیت اللهی

گاهی خدا می خواهد با دست تو دست دیگر بندگانش را بگیرد. وقتی دستی را به یاری می گیری، بدان که دست دیگرت در دست خداست... با آرزوی سلامتی روز افزون برای تمامی هم میهنان عزیزم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + ده =

دکمه بازگشت به بالا