اطلاعات عمومی

تفاوت های سرماخوردگی و آلرژی

برخی علائم مانند گرفتگی بینی، آبریزش، سردرد، خارش و یا سوزش گلو، میتوانند از علائم مشترک بین آلرژی و سرماخوردگی باشند. سرماخوردگی و آلرژی، شرایط شایعی هستند که کودکان و بزرگسالان را درگیر میکند. با این که علائم آلرژی و سرماخوردگی مشابه هم هستند، اما تفاوت هایی نیز با هم دارند. با آگاهی از علائم سرماخوردگی و تفاوت های آن با آلرژی می توانید بهترین گزینه برای مهار کردن نشانه های بیماری انتخاب کنید. در هر صورت باید از مصرف خودسرانه داروهای مختلف برای از بین بردن حالت های ایجاد شده خودداری کنید و تا زمانی که تحت نظر پزشک قرار نگرفته اید به هیچ عنوان داروهای ضد حساسیت یا ضد سرماخوردگی مصرف نکنید. چرا که ممکن است میزان حساسیت و یا نشانه های شما تشدید شود.

 

علائم سرماخوردگی

سرماخوردگی در واقع یک واکنش است که با ورود ویروس ها به بدن ایجاد می شود.انواع بسیار زیادی از ویروس ها می توانند عامل ایجاد سرماخوردگی باشند، و همین مساله در شدت و علائم سرماخوردگی نیز دخیل است. انتقال سرماخوردگی معمولا از طریق قطرات ویروسی که فرد بیمار هنگام سرفه یا عطسه می‌ریزد و در هوا منتشر می‌شوند، تکثیر می‌شود. سرماخوردگی دارای سرفه، عطسه و گلودرد است که با  آبریزش و گرفتگی بینی همراه می شود.سرماخوردگی شدیدتر نیز می‌تواند باعث سردرد، تب و بدن درد شود. سرماخوردگی دوران نقاهت کوتاهی دارد و معمولا بین 7 تا 10 روز فرد بهبود می یابد.

 

علائم آلرژی

آلرژی یک واکنش است در برابر مواد و یا ذرات هوایی که باعث می شود تغییراتی در تنفس، پوست و سایر ارگان های بدن ایجاد شود.آلرژی زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن شما به مواد خاصی واکنش نامطلوب نشان دهد. هنگامی که شما در معرض یک محرک آلرژی‌زا قرار می‌گیرید که به عنوان یک آلرژن شناخته می‌شود، سیستم ایمنی بدن شما مواد شیمیایی به نام هیستامین را آزاد می‌کند. این ترشح هیستامین همان چیزی است که باعث بروز علائم آلرژی می‌شود. آلرژی و سرماخوردگی علائم مشترکی دارند، مانند:

خواندن این مطلب نیز به شما پیشنهاد می شود:
علائم سندروم کلاین فلتر چیست؟

• عطسه کردن

• سرفه کردن

• گلو درد

• آبریزش بینی

• گرفتگی بینی

• آبریزش چشم‌ها

آلرژی همچنین می‌تواند باعث ایجاد بثورات و خارش چشم شود. سرماخوردگی معمولا اینطور نیست.

✴ افراد مبتلا به آلرژی ممکن است بیشتر مستعد ابتلا به سرماخوردگی باشند.

✴ با وجود نام سرماخوردگی، شما ممکن است در هر زمان از سال، حتی در تابستان، “سرما” بگیرید.

✴ یکی از راه های اصلی در تشخیص سرماخوردگی از آلرژی، بررسی سابقه علائم می باشد. علائم آلرژی معمولا در فصل های خاصی ظاهر و با توجه به محیط زندگی فرد برطرف می شوند. به عنوان مثال، در صورتی که علائم به طور ناگهانی و هنگام تماس با حیوانات و یا علف ظاهر شوند، می تواند نشانه ای باشد از آلرژی نه سرماخوردگی.

 

تفاوت های سرماخوردگی و آلرژی

سرماخوردگی و آلرژی، تفاوت های اصلی با یکدیگر دارند. افراد باید هنگام تشخیص این دو اختلال، به موارد زیر توجه داشته باشند:

  •  خارش و آبریزش چشم ها، نشانه هایی از آلرژی هستند
  •  تب می تواند نشانه ای از سرماخوردگی شدید باشد به خصوص در کودکان.
  • اما آلرژی با تب همراه نیست.
  • سوزش گلو می تواند در آلرژی دیده شود، اما علامت شایع سرماخوردگی محسوب می شود
  •  بدن درد که علامت شایع سرماخوردگی است و در آلرژی دیده نمی شود.

معمولا افراد مبتلا به آلرژی، اگزما را نیز تجربه می کنند. مطرح کردن یک سری سوالات، به تشخیص تفاوت های میان سرماخوردگی و آلرژی کمک می کند. از جمله:

– علائم با چه سرعتی ناپدید می شوند؟ علائم سرماخوردگی به مرور و طی یک تا دو روز ظاهر می شوند. اما ظاهر شدن ناگهانی علائم، نشانه ای است از آلرژی.

خواندن این مطلب نیز به شما پیشنهاد می شود:
بیماری سرطان معده و تمام راه‌های تشخیص - قسمت دوم

– چه مدت طول می کشد تا علائم باقی بمانند؟

علائم سرماخوردگی معمولا یک تا دو هفته ادامه پیدا می کنند. در حالی که علائم آلرژی تا زمان تماس با آلرژن های موجود در هوا، ادامه خواهند یافت.

– آیا علائم در زمان مشخصی ظاهر می شوند؟ در صورتی که علائم در یک زمان مشخص و هر سال تکرار شوند، آلرژی فصلی تشخیص داده خواهد شد.

– آیا علائم می تواند شامل خارش، اشک ریزش چشم و یا اگزما باشد؟ برخی علائم در آلرژی ها بیشتر تکرار می شوند.

✅مدت زمان ماندگاری علائم تفاوت هایی در خصوص مدت زمان ماندگاری علائم سرماخوردگی و آلرژی وجود دارد. علائم سرماخوردگی معمولا هفت تا ده روز ادامه پیدا می کند. علائم آلرژی می تواند به مدت چند هفته باقی بماند، به خصوص اگر آلرژن ها در هوا وجود داشته باشند

✅تشابهات سرماخوردگی و آلرژی علائم مشابهی دارند. به عنوان مثال، هر دو شرایط می توانند سیستم تنفسی را درگیر کنند. علائم شایع سرماخوردگی و آلرژی عبارتند از: – آبریزش بینی – گرفتگی بینی – سرفه – عطسه – گلو درد – التهاب چشم

✅روش های درمانی

با این که مصرف دارو می تواند به درمان سرماخوردگی و آلرژی کمک کند، اما تفاوت هایی در درمان هر یک از این دو شرایط وجود دارد. فردی که سرما می خورد باید در منزل استراحت کند، مایعات مصرف کند و محیط استراحت نیز مرطوب نگه داشته شود. با این حال، مصرف دارو می تواند به درمان علائم سرماخوردگی کمک کند. ضد احتقان ها، به کاهش گرفتگی بینی و داروهای مسکن به درمان بدن درد و گلو درد کمک می کنند. پیشگیری بخشی از روند درمان آلرژی است. با یک بار تشخیص آلرژی، توصیه می شود فرد از تماس مجدد با آلرژن خودداری کند. با این کار، به درمان علائم نیز کمک خواهد شد. داروهای حاوی آنتی هیستامین می توانند به درمان آلرژی کمک کنند. آنتی هیستامین ها که در فرم قرص و اسپری در دسترس هستند، اثرات هیستامین را خنثی می کنند و به بهبود علائمی از قبیل خارش، آبریزش چشم و آبریزش بینی کمک می کنند. اسپری های استروئیدی بینی نیز برای درمان آلرژی توصیه می شوند. این اسپری ها حاوی کورتون هستند که به کاهش التهاب بینی کمک می کنند.

خواندن این مطلب نیز به شما پیشنهاد می شود:
علائم فشار خون بالا یا هایپرتنشن

 

آزمایشگاه تخصصی پاتوبیولوژی کوثر، مفتخر به اخذ ایزو 15189، ایزو 10002 و ایزو 9001 اتحادیه اروپا، تحت نظر دکتر علی آیت اللهی، متخصص پاتولوژی آناتومیکال و کلینیکال، بالغ بر هزار مورد از آزمایشات مختلف، در زمینه های پاتولوژی، ژنتیک و بالینی را تحت پوشش قرار می دهد. (طرف قرارداد بیمه های پایه و اکثر بیمه های مکمل درمان) همچنین مشاوره ژنتیک به صورت رایگان در این مرکز توسط متخصصین ارائه می گردد.

آدرس: مشهد –وکیل آباد – بلوار کوثر – بین کوثر 2 و 4 – ساختمان پزشکان فارابی – طبقه منفی یک شماره تماس: 051-38840404 و 051-38820202 و 09028840404

 

 

آزمایشگاه تخصصی کوثر با برخورداری از تجهیزات و پرسنل مجرب ، قادر به انجام خدمات نمونه گیری در منزل  در مشهد می باشد.

نمایش بیشتر

دکتر علی آیت اللهی

گاهی خدا می خواهد با دست تو دست دیگر بندگانش را بگیرد. وقتی دستی را به یاری می گیری، بدان که دست دیگرت در دست خداست... با آرزوی سلامتی روز افزون برای تمامی هم میهنان عزیزم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − 8 =

دکمه بازگشت به بالا