آزمایشات هورمونی

علت ناباروری زنان

علت ناباروری زنان بسیار متعدد می باشد که از جمله آن می توان موارد زیر را نام برد:

– اختلالات تخمک گذاری: هورمون های تولید مثل توسط هیپوتالاموس یا غده هیپوفیز یا مشکلات در تخمدان می تواند باعث اختلالات هومونی و اختلال در تخمک گذاری شود.

این عوامل دخیل در اختلال تخمک گذاری عبارتند از سندرم تخمدان پلی کیستیک، اختلال عملکرد هیپوتالاموس، نارسایی اولیه تخمدان و هیپرپرولاکتینمی؛

– آسیب به لوله های فالوپ: لوله های فالوپ آسیب دیده یا مسدود شده از رسیدن اسپرم به تخمک جلوگیری می کنند و یا مانع از عبور تخمک بارور شده به داخل رحم می گردند.

علل آسیب یا انسداد لوله فالوپ می تواند شامل موارد زیر باشد: بیماری التهابی لگن، عفونت رحم و لوله های فالوپ به دلیل کلامیدیا، سوزاک یا سایر عفونت های مقاربتی، جراحی در شکم یا لگن و بارداری خارج از رحمی؛

– اندومتریوز: اندومتریوز زمانی اتفاق می افتد که بافتی که به طور معمول در رحم رشد می کند، در مکان های دیگر شروع به رشد کردن کند.

این رشد بافت اضافی و برداشتن آن از طریق جراحی می تواند باعث ایجاد اسکار شود که این اسکار می تواند لوله های فالوپ را مسدود کرده و مانع از لقاح شود در نتیجه علت نازایی زنان شود.

– علل رحمی: چندین علل رحمی می تواند در لانه گزینی اختلال ایجاد کند یا خطر سقط جنین را افزایش دهد که این موارد عبارتند از پولیپ ها یا تومورهای خوش خیم (فیبروم یا میوم)، مشکلات مربوط به رحم که از بدو تولد وجود دارد (مانند شکل غیرمعمول رحم) و تنگی دهانه رحم؛

خواندن این مطلب نیز به شما پیشنهاد می شود:
آزمایش تیروئید را چگونه تفسیر کنیم؟ نتیجه آزمایش تیروئید شما چیست؟

– ناباروری بدون علت: در برخی موارد، علت ناباروری هرگز پیدا نمی شود و ترکیبی از چندین عامل جزئی در هر دو طرف زوجین می تواند باعث مشکلات ناباروری شود.

 

علائم ناباروری چیست؟

علائم ناباروری همیشه به صورت آشکار در بدن نمایان نمی شوند. یک زوجی که قصد بارداری ندارند، ممکن است مشکلات باروری داشته باشند و از مشکل خود بی اطلاع باشند. چون باردار نشدن همیشه با علائم خاص به شما اعلام حضور نمی کند! اگر همین زوج از مشکل خود آگاه بودند، شاید زودتر اقدام به بارداری می کردند. در حالی که ممکن است تشخیص ناباروری دشوار باشد، در اینجا برخی از علائم که ممکن است به مشکلات باروری اشاره کند را بررسی میکنیم:

علائم ناباروری مردان چیست ؟

– کم بودن حجم مایع منی؛

– شفاف و آبکی بودن مایع منی؛

– کاهش میل جنسی؛

– مشکلات نعوظ؛

– داشتن سابقه جراحی بیضه یا آلت تناسلی؛

– تغییر در رشد موها؛

– رشد غیرطبیعی پستان‌­‌ها.

 علائم نازایی زنان چیست ؟

– قاعدگی نامنظم؛

– داشتن خونریزی‌ شدید یا خونریزی با حجم خیلی کم؛

– وجود قاعدگی‌های دردناک همراه با درد کمر و درد لگن در حین قاعدگی یا در حوالی آن؛

– کاهش میل جنسی؛

– رشد موهای زائد، تیره و ضخیم در نواحی غیرمعمول (روی سینه ها، خط وسط سینه ها، گونه‌ها، اطراف لب و زیر چانه)؛

خواندن این مطلب نیز به شما پیشنهاد می شود:
تیروئیدیت هاشیموتو از علایم و عوارض تا درمان

– درد و لکه ‌بینی هنگام نزدیکی؛

– خروج ترشح شیری رنگ از نوک پستان‌ها.

درمان ناباروری چیست ؟

اگرچه مشکلات باروری در گذشته جزو مشکللات بسیار بزرگ و درمان نشدنی محسوب ‌‌می‌شد، اما خوشبختانه امروزه روش های درمانی موثر و ایمن زیادی برای درمان ناباروری و غلبه بر آن وجود دارند که به طور قابل ملاحظه‌ای احتمال باردار شدن را افزایش می‌دهند.

اولین و مهم‌ترین اقدام در مواجهه با مشکلات ناباروری ، مطالعه و افزایش آگاهی در این زمینه و مراجعه به مشاورین و متخصصین این امر، به جای درگیر شدن با احساسات منفی و فرار از مسئله است.

شاید برایتان عجیب باشد اما در بعضی از موارد راه حل چنین مشکل به نظر پیچیده‌ای، بسیار ساده است. در برخی موارد ممکن است زوجین حتی به درستی با اصول رابطه‌ جنسی صحیح برای باردار شدن آشنا نباشند و همین مسئله‌ی ساده منجر به ناباروری شده باشد.

در صورت شک به داشتن مشکل ناباروری، می توانید به متخصص ناباروری و یا مراکز ناباروری معتبر ، شما مراجعه کنید تا در ابتدا با فراگیری اصول صحیح انجام رابطه جنسی و سپس تشخیص دقیق علت ناباروری و درمان آن، هرچه سریع‌تر به هدف شیرین خود یعنی بارداری و در آغوش گرفتن کودکتان دست پیدا کنید.

بهترین زمان برای مراجعه پزشک در صورت بی نتیجه بودن تلاش های پی در پی برای باردار شدن:

در صورتی که بیش از یک سال به صورت منظم و بدون استفاده از هیچگونه روش پیشگیری از بارداری، اقدام به بارداری کردید و بارداری صورت نگرفت، باید به مراکز ناباروری مراجعه کنید.

خواندن این مطلب نیز به شما پیشنهاد می شود:
با این ۱۲ راهکار بیماری کرونا را در خانه درمان کنید

افرادی که سن آن ها بالای 35 سال است باید پس از 6 ماه اقدام به بارداری و عدم نتیجه گیری مثبت، تا قبل از این که این موضوع یک سال طول بکشد به پزشک مراجعه کنند. توجه کنید برخی افراد زیر 35 سال که شرایط زیر را دارند باید خیلی زودتر از یک سال تجربه باردار نشدن، به مراکز درمان ناباروری مراجعه کنند:

مردانی که سن آن ها از 35 سال کمتر می باشد و شرایط زیر را نیز دارند باید خیلی زودتر از یک سال تجربه باردار نشدن، به مراکز درمان ناباروری مراجعه کنند:

–    مشکلات اسپرم از جمله مشکل در تعداد، شکل، حرکت یا DFI؛

–    آزو اسپرم یا اسپرم صفر؛

–    واریکوسل؛

–    تومور بیضه؛

–    سابقه اوریون طولانی مدت؛

–    ضربه به بیضه یا تخلیه یک بیضه؛

–    مشکلات ژنتیکی یا کروموزومی؛

–    کمبود هورمون های مردانه یا مصرف خودسرانه هورمون های مردانه مثلا برای بدنسازی.

 

زنانی که سن آن ها از 35 سال کمتر می باشد و شرایط زیر را نیز دارند باید خیلی زودتر از یک سال تجربه باردار نشدن، به مراکز درمان ناباروری مراجعه کنند:

–    اختلالات تخمک گذاری که بر آزاد شدن تخمک از تخمدان تأثیر می گذارد. شامل اختلالات هورمونی مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک، پرولاکتین بالا، پرکاری یا کم کاری تیروئید؛

–    ناهنجاری های رحم یا دهانه رحم از جمله وجود پولیپ و فیبروم رحم که ممکن است با انسداد لوله های فالوپ یا جلوگیری از کاشت تخمک بارور شده در رحم باعث ناباروری فرد شوند؛

خواندن این مطلب نیز به شما پیشنهاد می شود:
دلایل ناباروری در مردان

–    آسیب یا انسداد لوله فالوپ که معمولاً در اثر عفونت مقاربتی، اندومتریوز و یا چسبندگی ایجاد می شود؛

–    اندومتریوز که زمانی اتفاق می افتد که بافت آندومتر در خارج از رحم رشد می کند و ممکن است بر عملکرد تخمدان ها، رحم و لوله های فالوپ تأثیر بگذارد؛

–    نارسایی اولیه تخمدان (یائسگی زودرس) عوامل خاصی با یائسگی زودرس مرتبط هستند، از جمله بیماری های سیستم ایمنی، شرایط ژنتیکی خاص مانند سندرم ترنر یا ناقلین سندرم X شکننده، پرتودرمانی و شیمی درمانی؛

–    چسبندگی اعضای لگن پس از عفونت لگن، آپاندیسیت، اندومتریوز و یا جراحی شکم و لگن؛

–    سرطان و درمان آن با پرتودرمانی و شیمی درمانی.

روش های موثر در درمان ناباروری

از جمله مهم ترین روش های مؤثر در درمان ناباروری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

–     دارو درمانی (هم در موارد نازایی زنان و هم ناباروری مردان)؛

–     انجام جراحی به منظور برطرف کردن اختلالات آناتومیک در مردان و زنان؛

–     استفاده از روش های کمک باروری مانند ای یو ای (IUI)، ای وی اف (IVF)، میکرواینجکشن (ICSI) و…؛

–    استفاده از رحم اجاره ای، اسپرم اهدایی، تخمک اهدایی و یا جنین اهدایی.

 

آزمایشگاه تخصصی پاتوبیولوژی کوثر، مفتخر به اخذ ایزو 15189، ایزو 10002 و ایزو 9001 اتحادیه اروپا، تحت نظر دکتر علی آیت اللهی، متخصص پاتولوژی آناتومیکال و کلینیکال، بالغ بر هزار مورد از آزمایشات مختلف، در زمینه های پاتولوژی، ژنتیک و بالینی را تحت پوشش قرار می دهد. (طرف قرارداد بیمه های پایه و اکثر بیمه های مکمل درمان) همچنین مشاوره ژنتیک به صورت رایگان در این مرکز توسط متخصصین ارائه می گردد.

آدرس: مشهد –وکیل آباد – بلوار کوثر – بین کوثر 2 و 4 – ساختمان پزشکان فارابی – طبقه منفی یک شماره تماس: 051-38840404 و 051-38820202 و 09028840404

 

آزمایشگاه تخصصی کوثر با برخورداری از تجهیزات و پرسنل مجرب ، قادر به انجام خدمات نمونه گیری در منزل  در مشهد می باشد.

نمایش بیشتر

دکتر علی آیت اللهی

گاهی خدا می خواهد با دست تو دست دیگر بندگانش را بگیرد. وقتی دستی را به یاری می گیری، بدان که دست دیگرت در دست خداست... با آرزوی سلامتی روز افزون برای تمامی هم میهنان عزیزم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − سیزده =

دکمه بازگشت به بالا